Wednesday, May 11, 2016

Pengalaman Fasa 1 : PTD

Pegawai tadbir dan diplomatik gred m41.. Ini memng bidang kerja yang menjadi kegemaran bagi kebanyakan lulusan universiti dan sewaktu dengannya.

Sape yang tak nak keje sebagai ptd ni kalau lah diberi peluang untuk menyandang jawatan ini kan. Tapi sejujurnya, aku memang tak tahu ap-apa pun pasal jawatan ini, sehingga lah di semester 7, roomate aku sedang gigih menjawab soalan online exam ptd ni. Tetapi, rezeki pun tidak menyebelahi dia.

Hmm, tapi tak pe, dia dpt rezeki keje yang lagi baik dan sesuai utk dia skg ni. hahah, rezeki masing2, Allah memang dah tentukan, kite ni tak tahu, cuma kita perlu usaha dan Allah akan bg yang terbaik untuk kita.

Sehingga lah, saat di semester akhir master ni, aku pun terlibat ngn benda ni,, hehheeh.. Muenya aku pelik, kenape aku tak dpt ap2 panggilan interview daripada spa? Rupenye selame ini, aku tak pernah isi pun,, ahahah,, *mybad*

So, aku start isi spa8 tu, bulan 8/2015. Salah satu jawatan yang aku apply adalah ptd ni la.. haishh,, apply je dlu.. tuptup,, sekitar hujung disember 2015, aku dapat emel drpd spa, *jemputan menjawab exam online ptd.

emel spa
Bila dpt je emel ni, aku pun gigih sikit laa, pegi la google skit ptd ni apa, bidang tugas, kebaikan, keburukan, procedure, semua2 laaa.. hinggalah kemudiannya, aku berazam, aku akan buat yang terbaik sepanjang-panjang ni, walau apa pun keputusan mendatang. hahahha

Aku buat research gak, soklan dia camne, bace blog2 pengalaman orang2 yang share kat google ni,, heheh, pastu carik2 kawan yang dpt emel gitu.. yang pastinya, ini pengalaman pertama aku nak apply keje government ni.. 

Semua orang kate, nak jd ptd ni memang susah, banyak cabran dan halangan,, hmm. memang pown, tp pengalaman yang kite dpt tu, sgt lah berharga. heheh

So, fasa pertama nak jadik ptd ni, kenelah jawab exam online dan lulus exam online ni. So, aku punye tarikh jawab exam tu pada 19 Januari 2016. Memandangkan nak jawab exa tu dgn lancar, ak pun stay kat inspem ni haa, kat inspem tenet laju, takut gak tersekat2 time jawab tu.. hewww..

Bahagian A : Pengetahuan am.. 
Yang ni, kalu korang ok bab-bab hal negara, ok je, bole jawab punye.. aahhah..
Time ni, aku tak mau mintak tlg ngn sesapa, aku buat sendiri2, tak nak lah meniru ke, menipu ke,, hehhe.. takut tak berkat plak dari awal2 ni..

Bahagian B : Matematik
Honestly, soklan bhgian ni, ala-ala soalan kbat darjah 6, tapi, memndangkan masa yang singkat tu, rasa cam.. alamakkk! kelam kabut giler.. ahhaah, gigih aku kire, student maths kan, kenela gigih skit kire.. ehhehe,, ** kate nak all out..!!**

Lepas jawab exam tu, tunggu la beberapa minggu, result kluar, dan spa pun emel kite like this. 

Ok, Alhamdulillah dapat! hehehh
Bila dapat emel ni dari spa, mksudnya kita dah settle fasa 1 nak jadik ptd.. yeayyh!! 

Ok uols.. Sue sambung besok, sbb nak balik dulu,, nak hujan..

Chaosss,, :*





1 comment:

  1. sis.. saya nak tanya.. kalau tak sempat tekan selesai adakah jawab yang saya buat dihantar.? sebab semua jawab cuma tak sempat nak tekan selesai.. masa nak tekan selesai terus masa tamat dan dekat skrin keluar mengatakan masa tamat

    ReplyDelete